Comunicat de presa
Benzina si motorina din Romania nu produc energie?

Combustibil2

Automobil Clubul Roman in comunicatul de presa din data de 5 martie 2012 prezenta un protest in legatura cu escaladarea continua a pretului de vanzare a combustibililor auto, respectiv benzina, motorina si gazele naturale lichefiate.

Automobilistii din tara noastra ni s-au alaturat in acest protest si si-au aratat nemultumirea si indignarea pentru modul in care se stabileste pretul, mereu majorat, al benzinei, motorinei si gazului natural lichefiat.

Din diverse surse aflam ca Guvernul Romaniei nu ar avea instrumente pentru a influenta piata libera a combustibililor auto ca si cand acestia nu fac parte din sistemul energetic sau din domeniul energiei, cu toate ca sunt producatori de energie.

Ultimele cercetari in domeniu vor introduce in viitorul apropiat si alte forme de energie pentru propulsarea automobilului, respectiv energia electrica si energia eoliana.

Din cele prezentate se observa clar ca in propulsia automobilelor si tractoarelor gasim foarte multe componente ale „domeniului energiei” prin arderea combustibililor auto.

In acest context ne intrebam cu reala indignare ce rol are in Romania institutia numita Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Accesand site-ul acestei institutii guvernamentale constatam ca are in preocuparile sale doar energia electrica, gazele naturale si energia eoliana, dar petrolul, titeiul, derivatele acestuia sunt pierdute, cu toate ca sunt producatoare de energie si fac parte din „domeniul energiei”.

ANRE, in cadrul atributiilor sale, „are misiunea de a crea si aplica sistemul de reglementari necesar functionarii sectorului energiei si pietelor de energie electrica, energie termica si gaze naturale, etc.”

Asa cum am aratat anterior toate aceste trei forme de energie se folosesc si in propulsia automobilelor si tractoarelor.

In cadrul ANRE exista si departamente de reglementare a pietelor de energie electrica si gaze naturale , preturi si tarife. Lipsesc intentionat sau din greseala departamente similare pentru o alta sursa de energie, respectiv petrolul, titeiul si derivatele, adica benzina si motorina.
In concluzie, Guvernul Romaniei reglementeaza doar o parte a sectorului energiei, lasand complet liber sectorul producerii energiei cu ajutorul arderii produselor derivate din rafinarea titeiului. Mai exista si o crasa anomalie, prin reglementarea gazelor naturale prin ANRE, dar gazele naturale lichefiate folosite la automobile sunt lasate libere de reglementari de piata si preturi.

Fata de aceasta situatie, Automobil Clubul Roman solicita Guvernului Romaniei, introducerea tuturor formelor de energie in sarcina de reglementare a ANRE. Astfel preturile pot fi modificate cu aprobarea acestei autoritati si poate mult mai justificat decat se intampla in prezent cand cei care gestioneaza produsele petroliere cresc haotic si fara o justificare reala si controlata preturile de vanzare. Solicitarea noastra are la baza si faptul ca in Romania nu exista o adevarata piata concurentiala in acest domeniu si recenta sanctionare stabilita de Consiliul Concurentei ilustreaza din plin aceasta situatie, respectiv piata cu aspecte de monopol sau cartel.

Automobil Clubul Roman, in numele automobilistilor din Romania isi exprima speranta ca Guvernul Romaniei va analiza cu atentie propunerea noastra care are darul de a calma „entuziasmul” de majorare nejustificata continua a preturilor combustibililor auto.

Recomanda articolul pe:

Facebook Google+ Twitter