Punctul de vedere al ACR privind timbrul de mediu

imagine_1155

Vineri, 25 ianuarie 2013, o delegatie a Automobil Clubul Roman, in calitate sa de reprezentant al societetii civile din Romania si in special al automobilistilor, a participat la dezbaterea publică privind proiectul de Ordonanţă pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. In cadrul dezbaterilor, Presedintele ACR, dl Constantin Niculescu, a sustinut  punctul de vedere al Automobil Clubului Roman, inmanand Ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice, dna. Rovana Plumb, o nota cu privire la acesta pe care o prezentam integral in continuare:

Nota

Punctul de vedere al Automobil Clubului Roman

cu privire la Proiectul de ORDONANȚA pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

        Automobil Clubul Roman isi exprima punctul de vedere privind proiectul de Ordonanta pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prezentand urmatoarele obiectii:

  • Incalcarea principiului fundamental in baza caruia se emite Ordonanta, si anume „poluatorul plateste” avand in vedere faptul ca timbrul de mediu se achita conform art. 4 in urmatoarele cazuri: – in cazul inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar din Romania; – la repunerea in circulatie a unui autovehicul; – la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul; – cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa (vanzare/cumparare); –  pentru autovehiculele pentru care s-a dispus de  către instanțe restituirea sau înmatricularea fara plata taxei. Astfel pentru un autovehicul inmatriculat in Romania si care nu-si schimba proprietarul nu se va plati nici un fel de timbru de mediu pe toata durata vietii acestuia continuand in acelasi timp sa polueze.
  • Avand in vedere principiul ”poluatorul plateste”, trebuie tinut cont (desi este foarte greu de pus in practica) de nr. de km. parcursi de un autovehicul. Astfel pentru un autovehicul folosit doar in week-end sau in concediu, se plateste aceeasi taxa ca si pentru un autovehicul de acelasi tip folosit de catre flotele comerciale sau ca masina de serviciu, desi acestea din urma parcurg zeci de mii de km anual si polueaza mult mai mult decat primul. Aceasta inadvertenta reprezinta un alt impediment al Proiectului de Ordonanta.
  •  In continuare se realizeaza o dubla taxare, deoarece cu toate ca s-a afirmat ca timbru de mediu nu tine cont de capacitatea cilindrica, totusi, conform anexei 1 a prezentei ordonante, la acelasi nivel de emisii de CO2, coeficientul luat in calcul creste in functie de capacitatea cilindrica a autovehiculului. Avand in vedere ca se plateste deja un impozit diferentiat in functie de capacitatea cilindrica, consideram ca se realizeaza o dubla taxare.
  • Conform Art.8, Alin.1, Lit a), sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare. Propunem exceptarea acestor vehicule de la plata timbrului de mediu numai in cazul in care acestea nu sunt folosite pentru activitati comerciale aducatoare de venituri (nunti, botezuri, filmari, participari la prezentari de moda, etc).
  • Timbrul de mediu avantajează, mai mult, autovehiculele echipate cu motoare non-euro, Euro 1 şi Euro 2. Efectul va fi un import masiv de autovehicule poluante şi, implicit, o creştere semnificativă a poluării (fiind mult mai ieftine, se vor importa mai multe autovehicule echipate cu motoare non-euro, Euro 1 şi Euro 2).
  • Există şi o discriminare prin faptul că, acest timbru se va plati o singură data pe toată durata de viaţă a automobilului şi nu în fiecare an cum ar fi normal în cazul unei taxe de poluare. Astfel, o variantă care ar putea avea efecte benefice şi asupra bugetului de mediu şi asupra scăderii poluării, ar fi includerea unei astfel de taxe, mult mai mici, în impozitul anual pe care proprietarii sunt obligaţi să îl plătească, diferentiata pe clase de poluare. Pe de-o parte, bugetul de mediu ar beneficia de venituri anuale, iar pe de altă parte, tendinţa proprietarilor de a achiziţiona autovehicule mai noi va creste, in incercarea de a plati un impozit anual mai mic.
  • Timbrul de mediu se aplica si autovehiculelor care si-au recuperat in instanta taxa de poluare sau dreptul de a fi inmatriculate fara plata acestei taxa cu toate ca acestea au o hotarare judecatoreasca definitiva in acest sens hotarare ignorata de prezenta Ordonanta.
  • Guvernul a optat pentru reducerea taxelor pentru autovehiculele echipate cu motoare non-euro, Euro 1 sau Euro 2 prin prisma faptului că, durata lor de viaţă va scădea şi vor fi scoase, în curând, din circulaţie. Cum piaţa autovehiculelor noi va fi şi anul acesta în regres, iar puterea de cumpărare a cetatenilor nu va creşte în nici un caz, este puţin probabil ca aceste autovehicule să fie scoase din circulaţie, proprietarii acestora preferând să le întreţină şi să mai circule cu ele o bună perioadă de timp.
  • La calcularea timbrului de mediu, guvernul a ţinut cont de normele Comisiei Europene doar pentru simplul fapt de a nu mai avea acţiuni în instanţă ale proprietarilor de autovehicule şi nu a gândit valoarea timbrului de mediu în raport cu situaţia economico-socială a populaţiei din România şi a nivelului de poluare existent. Nici o lege nu poate interzice dreptul cetateanului de a contesta la instantele de drept comun sau la Curtea Constitutionala acest timbru de mediu.
  • Timbrul de mediu nu face altceva decât să taxeze un bun (în cazul nostru este vorba de autovehicule), la vânzarea acestuia, ceea ce încalcă legislaţia europeană cu privire la libera circulaţie a mărfurilor. Orice bun trebuie să circule liber de taxe în tot spaţiul european. Ori, aplicând o taxă la vânzarea acestuia sau condiţionând vânzarea acestuia de aplicarea unei taxe, se încalcă aquis-ul comunitar, conducând automat la discriminarea anumitor categorii de bunuri sau cumpărători.
  •  Potrivit art. 90 alin.1 din Tratatul Comunităţii Europene, nici un stat nu poate aplica, direct sau indirect, pe produsele altor state membre, impozite interne de orice natură, mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor naţionale. Aceste dispoziţii au rolul de a asigura libera circulaţie a mărfurilor prin spaţiul comunitar, prin interzicerea oricăror taxe discriminatorii faţă de produsele similare din alte state comunitare. Aplicarea unui timbru de mediu la cumpărarea unui autovehicul dintr-un alt stat comunitar sau chiar din interiorul ţării, reprezintă o măsură discriminatorie a statului Român. De exemplu, Germania nu percepe nicio taxă de mediu la vânzare sau înmatriculare, dar impozitele plătite anual sunt calculate pe principiul „poluatorul plăteşte”.
  • Proiectul de Ordonanta nu predeve contributia Importatorilor si Producatorilor de autovehicule din Romania la scaderea emisiilor poluante provenite de la autovehicule, avand in vedere faptul ca acestia au fost si sunt principalii beneficiari ai programulul Rabla. O parte din sumele colectate din taxa de poluare mergand direct in buzunarele acestora, creand astfel o facilitate suplimentara pentru aceasta categorie economica in detrimentul cetatenilor.
  • Din punct de vedere al tehnicii legislative, corelarea Ordonantei cu Legea nr. 9/2012 este ambigua creand confuzii in special prin numerotarea diferita (cu cifre romane si arabe) cat si prin lipsa corelarii punctelor introduse cu articolele deja existente (ex. La art.4 litera e): (1) Obligatia de plata a taxei intervine: e)pentru care s-a dispus de  către instanțe restituirea sau înmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr.  571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sau taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule.
  • Prin proiectul de Ordonanta este afectat si sistemul buy-back, sistem folosit pentru innoirea parcului auto.

 

Propuneri cu caracter general:

  1. Abrogarea Legii nr. 9/2012 care a avut la baza unele principii si intocmirea unei noi legi exclusiv pentru timbrul de mediu bazandu-se strict pe principiul „poluatorul plateste”.
  2.  In cazul in care nu se admite intocmirea unei noi Legi propunem simplificarea modului de corelare a Ordonantei cu Legea 9/2012 astfel incat consumatorul sa inteleaga mult mai simplu modul de aplicarea a acesteia.
  3.  Studierea implicatiilor create de actualul proiect de Ordonanta prin trimiterea suplimentara a consumatorilor la diverse ghisee ale RAR, Administratia Financiara si Serviciu de Inmatriculari, cunoscand ca toate aceste obligatii pot fi incluse intr-un singur ghiseu al organelor fiscale. Mentionam ca in programul de guvernare se prevede reducerea birocratiei si eliminarea coruptiei, ori trimiterea cetateanului la diferite institutii si ghisee favorizeaza coruptia.
  4. In vederea scaderii nivelului de poluare datorat autovehiculelor, nu se poate actiona doar prin masuri coercitive. Astfel, Automobil Clubul Roman desfasoara de peste 2 ani in Romania campania mondiala initiata de FIA cu titlul “SA FACEM AUTOMOBILELE ECOLOGICE” cu scopul de a ajuta conducatorii auto sa gandeasca ecologic, campanie care are la baza  10 sfaturi care duc la scaderea consumului si implicit a poluarii. Ministerul Mediului trebuie sa se implice mult mai activ in acest tip de campanii care pot aduce aceleasi beneficii.
  5. Propunem analizarea prin studii de impact a posibilitatii ca timbrul de mediu in cuantum mult redus sa fie achitat anual in cadrul impozitului, diferentiat pe clase de poluare sau inglobat in pretul carburantilor.
  6. Propunem sa apara clar specificat in lege faptul ca automobilele electice sau hibride nu fac obiectul achitarii timbrului de mediu.
  7. Propunem ca importatorii si vanzatorii de automobile noi sau rulate sa achite la Bugetul de Mediu o taxa de mediu in functie de valoarea vanzarii.
  8.  Propunem amanarea cu inca 6 luni a prevederilor Legii 9/2012 (amanare practicata deja in 2012) si intocmirea, fie a unei legi distincte, fie a unei legi mult mai clare).

 

 

Automobil Clubul Roman asteapta parerile si sugestiile automobilistilor la e-mail  timbru@acr.ro

Recomanda articolul pe:

Facebook Google+ Twitter