SIAB 2018 Salon Auto Romanesc fara Branduri Romanesti
Un salon de „zile mici“

DSC_0014

Mult trambitatul, laudatul si asteptatul ”Salon Auto International 2018” si-a inchis portile.

Ca sa fim sinceri, am fost incantati in momentul in care am auzit ca SIAB se va organiza in 2018, din nou, la Bucuresti. Speram sa vedem o revenire a industriei auto din Romania si nu alte ”saloane de casa” care nu au produs altceva decat inducerea in eroare a publicului si divizarea producatorilor si importatorilor de autovehicule in diverse grupuri de interese.

Organizatorii SIAB 2018 spuneau, cu ceva timp inainte de deschiderea salonului, ca acest eveniment va fi unul de exceptie, care va aduce, sub aceeasi cupola, toti producatorii si importatorii auto. Insa, socoteala de acasa nu se potriveste niciodata cu cea din ”targ”.

Primele semne ca se intrevedea un rateu nu au intarziat sa apara. Dacia, cel mai mare producator auto din Romania nici nu a vrut sa auda de SIAB sau de organizatorul APIA. Din pacate, alaturi de Dacia, nici marcile Renault si Nissan nu au participat, vaduvind vizitatorii evenimentului de modele pe care unii dintre aceștia chiar doreau sa le achizitioneze. Aproape toti vizitatorii si-ar fi dorit sa vada noile modele Duster, Logan sau Sandero si noile echipari ale acestora, mai ales prin prisma faptului ca sunt modele cu preturi apropiate de bugetele de cumparare ale romanilor. Am stat de vorba cu unii pasionati de condus care ne spuneau ca doreau si ei sa vada noul Duster, care, din pacate pentru noi, romanii, a fost prezentat numai la Geneva. Din pacate, nu s-a putut. Tot din pacate, dupa cum se poate vedea si din fotografii, vizitatorii au putut remarca, la standul unor colectionari, ca marca Dacia era totusi reprezentata de doua autovehicule Dacia 1300 pe care, nici de aproape nu le puteai privi.

Nu mai este nevoie sa mai spunem ca Dacia este un brand de tara, neparticiparea acesteia dand un semnal foarte prost in piata, nu numai in cea romaneasca, dar si in cea de peste hotare. Cu atat mai penibil, nu-i asa, ca un brand de tara sa nu fie prezent in tara lui de origine. Sa fie oare acesta semnalul ca producatorul francez nu se simte prea bine in Romania si ca APIA este un impediment in dezvoltarea acestuia? Nu stim inca asta, dar, suntem convinsi, timpul le va dovedi pe toate.

Revenind la organizarea SIAB 2018, constatam acum, la inchiderea evenimentului, ca acesta a fost nu numai o revenire greoaie, dupa 11 ani, a Salonului International Auto Bucuresti, dar nici nu s-a ridicat la standardele unui salon auto international. Neprezentarea unor producatori si importatori a lasat, inca de la inceput, un gust amar vizitatorilor și publicului care asteptau cu oarecare nerabdare un astfel de eveniment.

De fapt, constatam ca a fost un boicot generalizat, lansat de catre producatorii francezi de automobile. Pe langa Dacia, Renault și Nissan, Peugeot si Citroen au refuzat si ei sa participe, invocand tot felul de motive legate de bugete si spatii de expunere. Asta ca sa nu afirme, cu subiect si predicat, ca nu vor sa riste sa se faca de ras intr-o asemenea manifestare de mica anvergura.

Si ca sa fie totul complet, pe ultima suta de metri, importatorii marcilor Jaguar, Landrover, Hyundai și Mitsubishi au anuntat ca nu mai participa. Nu au fost prezente nici Mercedes Benz sau Smart, dupa cum le-am simtit lipsa si celor de la Fiat si Jeep. Tot aici, ne-ar fi placut sa vedem expuse si marci sport, precum Alfa Romeo sau Maserrati.

Am vazut in schimb spatii goale, hartii mototolite si un public  plictisit de monotonia marcilor care pareau ca asteapta si ele, cu nerabdare, inchiderea salonului. Existau multe alte standuri, ocupate de tot felul de organizatii si firmulete, tocmai sa nu se observe lipsa producatorilor, un fel de umplutura de ultim moment. RAR-ul ne arata ultima inovatie in domeniul determinarii poluarii generate de autovehicule (de parca asta ne interesa la un salon auto), poate in contradictie cu unele modele germane care au pacalit nenumarati consumatori cu privile la gradul de poluare. La un alt stand, desi era ocupat de o asociatie de siguranta rutiera, menita sa constientizeze participantii la trafic (din nou, nu vedem importanta prezentei unei astfel de organizatii la un salon auto international), nu era nimeni, nici macar reprezentantii acesteia. Este o reala dezamagire ca dupa doua saloane auto desfasurate in Bucuresti, din cauza neintelegerilor organizatorilor cu cei mai mari producatori si importatori, sa nu reusesti sa-i strangi pe toti si sa oferi publicului o experienta placuta si potrivita unui eveniment de o asemenea tinuta.

Ce sa mai zicem… am si rosit un pic cand am vazut ca marci consacrate, precum Opel, BMW sau Mini sunt prezente nu la standul producatorului, asa cum era normal si traditional la acest tip de saloane, ci la cel al unor dealeri care nu stiau prea bine ce model sa promoveze mai intai.

Desi a fost vizitat chiar de presedintele Romaniei, SIAB 2018 transmite  publicului indoiala cu care ne-a obisnuit pana acum, aceea de a nu fi reusit sa avem un salon auto cu adevarat international si sa avem si noi un loc, alaturi de evenimentele de la Geneva, Paris, Frankfurt, etc, la masa bogatilor din industria auto. Putem spune ca avem un salon auto international atunci cand se prezinta numai jumatate dintre importatorii si producatorii din aceasta industrie? Cu siguranta ca nu, si mai este cale lunga pana sa atingem si noi, ca tara, standardele unor evenimente care in afara granitelor Romaniei sunt ceva obisnuit.

Romanii doresc sa cumpere masini, o arata chiar statisticile, acum cand economia da semne de revigorare. Ce nu au inteles cei da la SIAB 2018 este faptul ca acest ”targ auto” nu este unul pentru cine isi arata muschii mai mari, are vopsea metalizata, tapiterie din piele ecologica si motor sport, ci este unul pentru toti acei cetateni ai Romaniei care astazi doresc sa aiba acces la informatii si produse din piata auto si care doresc, pana la urma, un lucru simplu: sa-si achizitioneze un autoturism potrivit. Ori faptul ca se organizeaza saloane de calitate indoielnica din cauza unor interese private, ii afecteaza in primul rand pe consumatorii de rand, acei platitori de taxe si impozite.

Iata cum, dintr-o pura si simpla ”galceava romaneasca”, ne-am trezit cu doua saloane auto in decurs de numai cateva luni. Doua saloane, dintre care niciunul nu s-a ridicat la exigentele si tinuta unui astfel de eveniment. De altfel, concluzia care se desprinde de aici este ca Romania nu are nevoie de doua saloane auto. Decat doua evenimente nereusite, mai bine unul si bun!

Poate data viitoare, desi nu stim cand se va intampla, urmatoarea editie a SIAB va invata din greselile anterioare si va reusi sa fie nu numai un liant pentru industria auto din Romania, dar va lasa interesele private undeva in urma, precum fumul generat de noxele bolizilor prezenti la editia care tocmai ce s-a incheiat.

02 aprilie 2018

Recomanda articolul pe:

Facebook Google+ Twitter