Comunicat de presa
ACR, in calitatea sa de ASN (reprezentant al FIA in Romania), a luat cunostinta de noi manevre dolosive si abuzuri ale FRAS, care, cu o intentie diabolica, doreste sa puna tara noastra in situatii rusinoase si nemeritate.
Astfel, folosindu-se de naivitatea a doua cluburi sportive automobilistice, FRAS a facut tot posibilul ca acestea sa se transforme, cu sau fara stirea lor, in interpusi ai FRAS, pentru ca doua competitii desfasurate pe plan national de FRAS sa poata fi inscrise drept competitii internationale, desi aceste evenimente sunt, de facto, organizate de FRAS, conform regulamentelor FRAS si existente in Calendarul FRAS 2022.
FRAS, prin fatarnicia conducatorilor sai, doreste, astfel, sa exporte in competitiile internationale din Calendarul FIA, propriile regulamente, care sunt contrare regulamentelor oficiale ale FIA. Competitiile FRAS au generat recent moartea a doi piloti si a unui spectator si multe alte accidente cu vatamari corporale.
Cele doua cluburi folosite drept interpusi de catre FRAS, probabil au cumparat de la FRAS, platind taxe, doua competitii nationale, si au dorit inscrierea acestora in Calendarul international FIA 2022. Cu toate acestea FRAS nu a soliciat in mod expres acest lucru ACR.cum era normal, inducand in eroare FIA si ASN-ul, cu toate ca a incasat de la respectivele cluburi contravaloarea taxelor aferente.
Comitetul Executiv al ACR a luat in discutie informatiile care au evidentiat aceste manevre si au scos la lumina adevarul ascuns. A rezultat, din analiza, ca in luna decembrie 2021 si aprilie 2022, mai multe institutii, fara atributiuni legale conform regulamentului FIA, au dus tratative secrete, care nu au fost aduse la cunostinta ASN si nici la FIA. Abia in data de 6 iulie 2022, FIA a fost prima organizatie care ne-a informat despre o cerere in legatura cu competitia Cluj Rally, care este etapa in (asa zisul) Campionat National desfasurat de FRAS. Despre CS Savu Racing Cluj, care la ASN s-a recomandat drept organizator al competiției in Romania, FIA nu a specificat nimic.
Asa s-a descoperit faptul ca, de fapt, FRAS se afla in spatele acestei competitii si, in plus, FIA (!!) ne-a anuntat ca FRAS este si promotor al competitiei.
Aducem la cunostinta comunitatii automobilistice din Romania, desi era obligatia FRAS sa informeze cluburile si sportivii afiliati acestei federatii, faptul ca in Romania, la instantele de judecata, se afla un proces in curs, inițiat de FRAS, prin care aceasta federatie a solicitat aprobarea unor fabulatii legate de existenta Automobil Clubul Roman, proces care s-a complicat pe parcursul derularii lui, fiind implicat si Ministerul Sportului. Existenta acestor procese, cu FRAS si cu Ministerul Sportului, face in mod obiectiv imposibila o colaborare intre ACR si FRAS, pana la solutionarea definitiva a acestora.
Înscrierea unei competitii internaționale in Calendarele FIA si care se desfasoara in Romania, in conformitate cu Statutul si regulamentele acestei Federatii mondiale, nu se poate face fara avizul Autoritatii Sportive Nationale din tara noastra. Dar, conducerea FRAS, fiind constienta de situatia procesului intentat de FRAS impotriva ACR, stiind ca din prezent si pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, nu poate avea, obiectiv, o colaborare cu ACR, a practicat o inselatorie in legatura cu adevaratii organizatori ai competitiilor internationale.
Pentru a fi mai bine intelesi, se doreste ca o competitie nationala, in care concureaza sportivi pe plan national, sa fie in acelasi timp si o competitie internationala, in care, avand in vedere gravele probleme demonstrate de FRAS in gestionarea securitatii evenimentelor, sa concureze de-a valma, sportivi cu licente internationale, impreuna cu cei detinatori de licente nationale. Din acest motiv, va fi pusa in pericol siguranta competitorilor si a spectatorilor.
Avand si avertizarea avocatilor, care sustin interesele ACR, in procesele cu FRAS si cu Ministerul Sportului, Comitetul Executiv a luat act de existenta acestei induceri in eroare si a hotarat sa solicite FIA anularea inscrierii in Calendarul FIA 2022 a Raliului Clujului, organizat de FRAS.
In aceeasi situatie se afla si clubul sportiv din Onesti, in legatura cu Raliul Moldovei Bacau, care este, la randul lui, o competitie nationala FRAS si se doreste, la fel, sa figureze in calendarul international FIA. Dorim sa mentionam si faptul ca, la editia 2021 a Raliului Moldovei Bacau, in urma raportului negativ intocmit de observatorul FIA, care a aratat deficiente majore in gestionarea sigurantei de catre FRAS, aceasta competitie a fost atentionata cu “Blue Card”, motiv pentru care trebuie corectate problemele generate de FRAS.
Pana la aceasta data, FRAS, organizatorul celor doua competitii inscrise in Calendarul FIA (Raliul Clujului si Raliul Moldovei Bacau), de fapt nu a formulat la ASN nici o solicitare pentru nici o competitie internationala din Calendarul FIA 2022.
Daca competitiile despre care vorbim ar fi organizate de cele doua cluburi distinct, in perioade diferite, complet independente de etape organizate de FRAS si cu respectarea regulamentelor CSI-FIA, nu ar exista nici un impediment pentru obținerea avizului ASN si inscrierea acestora in Calendarul FIA 2022, deoarece fiecare competitie are regulamentul ei. Pe baza unor solicitari distincte ale cluburilor, catre ASN, care sa cuprinda toate aceste precizari, si cu respectarea reglementarilor CSI -FIA, aceste competitii inca pot avea loc in Romania.
Daca FRAS si Ministrul Sportului doresc sa sustina in mod real sportul automobilistic romanesc si doresc ca in Romania sa se desfasoare competitii din Calendarul FIA 2022, pot sprijini financiar direct din alocatiile bugetare cluburile sportive automobilistice in demersuri individuale si separate de competitiile FRAS.
Pana la aceasta data, nici FRAS, nici Ministerul Sportului nu au formulat la ASN nici un fel de actiune de sprijin pentru competitii internationale din Calendarul FIA 2022.
Denuntand inducerea in eroare de către FRAS a Comisiei Nationale de Automobilism si Karting din ACR, Comitetul Executiv a hotarat sa solicite FIA ca aceste competitii, avand caracter national, si, in acelasi timp, caracter international, in care sa participe si piloti straini, alaturi de pilotii romani din campionatul national, sa fie anulate.
Comitetul Executiv regreta ca a trebuit sa ia o asemenea masura, dar normele de securitate, normele de sanatate si regulamentele FIA puteau fi incalcate chiar cu un eventual aviz al ASN.
De asemenea, in cazul in care aceste competitii ramaneau in Calendarul FIA, in organizarea FRAS, riscam, si nu pentru prima oara, sa compromitem motorsportul din Romania, care de 118 ani a inregistrat mai multe succese notabile pe plan international.
Toate acestea ne conduc la concluzia ca trebuie sa informam toate cluburile automobilistice din Romania, toti iubitorii automobilismului ca, la ora actuala, FIA, Federatia mondiala a motorsportului, a luat masuri exceptionale de siguranta pentru a elimina accidentele cu pierderi de vieti omenesti din automobilismul sportiv.
Regretabil este faptul ca, prin manevre necunoscute de noi, FRAS si-a atras sprijinul subiectiv al Ministerului Sportului.
In final, Comitetul Executiv a constatat ca la ora actuala orice colaborare cu FRAS nu poate fi luata in considerare pana la solutia definitiva din cadrul proceselor aflate pe rol, iar Ministerul Sportului, in acelasi timp, trebuie sa astepte, de asemenea, solutiile finale in procesele in care este acuzat de ilegalitati si abuzuri.
Regretam ca in acest moment sportivii de valoare din Romania nu vor putea sa concureze la ei acasa in competitii internationale, cu sportivi din alte tari, aceasta situatie producandu-se din cauza nerespectarii regulamentelor FIA si manevrelor dolosive practicate de FRAS in relatiile dintre institutiile cu atributii specifice.
Pentru cunostinta generala, informam ca orice competitie internationala trebuie sa fie organizata in mod distinct, cu regulament specific, cu masuri speciale de siguranta si sanatate. Competitiile internationale, in toata lumea, se desfasoara cu sponsori specifici, sau cu promotori agreati de ASN si FIA, iar cluburile care doresc acest tip de competitie, au usa deschisa la ASN cu respectarea acestor elemente.
Activitatile FRAS, in ceea ce priveste implementarea masurilor de siguranta a sportivilor, oficialilor si spectatorilor, lipsa certificarii echipamentelor de interventie medicala si a pregatirii personalului medical, precum si crasa si evidenta nerespectare a altor masuri prevazute in CSI – FIA, nu pot fi acoperite prin inselaciuni. Mai mult, comportamentul FRAS ne arata ca aceasta organizatie nu doreste o dezvoltare sustenabila a motorsportului in Romania, ci doar acapararea managementului financiar si promovarea motorsportului dupa ureche si fara un control international.
Faptul ca Ministerul Sportului nu a publicat nici pana la aceasta data concluziile anchetelor efectuate in cazul tragicelor accidente produse in ultimul an si jumatate in competițiile FRAS si solicitate in permanenta de ASN, ne duce la concluzia ca se doreste ca motorsportul din Romania sa fie exclusiv un generator de profituri financiare, cu orice risc, si fara intentia ca lucrurile sa fie indreptate si aliniate la cerintele internationale ale FIA.
Cu o incapatanare demna de o cauza mai buna, Ministrul Sportului continua sa finanteze FRAS si activitatile sale neregulamentare si abuzive, cu toate ca am informat prin mai multe scrisori ca ACR, in cei 118 ani de existenta, nu a primit nici o subventie din partea Statului.
In plus, aducem la cunostinta faptul ca ultimul Agreement (Acord) transmis de FIA, valabil pentru competitiile internationale, se semneaza intre FIA, ASN si Organizatorul propriu-zis al competitiei, care isi asuma o serie de obligatii, pe care trebuie sa le trateze cu cea mai mare seriozitate. Organizatorul isi asuma aceste obligatii direct, nu prin interpusi, si implica o serie de consecinte legale, iar ASN ramane raspunzator de acestea in fata FIA.
Pana la aceasta data, nu exista nici un angajament ferm al unui organizator, independent de FRAS, care sa prezinte un regulament specific pentru realizarea unei competitii internaționale, care ar trebui sa fie verificat de ASN si nu exista asumarea oficială a persoanei juridice care sa semneze Agreementul încheiat între ASN, Organizator si FIA. In cazul in care se organizează o competiție specială si nu una din portofoliul FRAS, se va verifica in regim de urgentă de către ASN posibilitatea de obținerii avizului pentru Organizatorul real.
In acest context, indemnam cluburile sportive automobilistice din Romania sa se adreseze in mod direct ASN-ului, pentru a identifica intotdeauna calea cea mai buna de urmat pentru indeplinirea obliectivelor sportive asumate, pentru a evita sa fie induse in eroare de promisiuni fara acoperire, de comportamente lipsite de etica, dar si pentru a evita sa facem Romania de rusine in fata reprezentantilor institutiilor si entitatilor internationale, care nu cunosc luptele meschine si subiective de pe meleagurile noastre.
De asemenea, indemnam, din nou, sportivii, oficialii si cluburile sportive automobilistice sa verifice cu atentie regulamentele competitiilor la care doresc sa participe, deoarece, prin aceasta, isi apara atat interesele, cat si viata, si sa urmareasca implementarea cu strictete a regulamentelor CSI – FIA, pentru ca acestea pot face diferenta dintre viata si moarte.
ASN din Romania a acordat in urma cu mai multi ani delegarea Puterii Sportive catre Federatia Romana de Karting, care s-a angajat si respecta toate regulamentele din Codul Sportiv International FIA.
Acest comunicat speram ca va fi citit si interpretat cu buna credinta, si cu ajutorul tuturor celor care iubesc motorsportul sa putem desfasura in Romania curse, concursuri legale si cu prevederi regulamentare, asa cum in anii 2007 si 2008 Automobil Clubul Roman, ASN Romania, a organizat Circuitul stradal din jurul Palatului Parlamentului, competitie internationala, de inalt nivel, deosebit de interesanta si apreciata corespunzator de fanii automobilismului sportiv din Romania, care s-a incheiat fara nici un incident semnificativ
Biroul de presa al ACR
21 iulie 2022