În mediul social exista o butadă care spune că “la automobilism și la fotbal se pricepe toată lumea”.
Nu am nimic cu fotbalul, dar marea pasiune a vieții mele a fost și este automobilismul, datorată specializării mele de inginer pentru automobile și tractoare, iar ca șofer am parcurs aproape două milioane de km la volan și, iată, sunt și președintele Automobil Clubul Român.
S-ar putea spune că viața mea este strâns legată de automobilism.
Dar cu toate acestea, iată, sunt obligat să văd astăzi cum punem la zid unele automobile fără să luăm în calcul că acestea aparțin unor persoane, fac parte din averea lor personală și proprietarii sunt obligați să nu le poată folosi, sau chiar și mai cumplit, sunt ademeniți să le distrugă!
Situația este total anacronică și neconstituțională deoarece art. 44 din Constituția României prevede în al. (2) “Proprietatea privată este garantată și ocrotită …”
Automobilele, care sunt proprietatea privată a unor cetățeni, iată că sunt agresate prin îngrădirea temporară sau totală a folosirii lor, cu toate că STATUL încasează impozite și taxe pentru folosirea acestora, continuă și neîngrădită!
Imobilele care fac parte din proprietatea unui cetățean pot fi folosite pe perioadă nedeterminată, cu condiția să fie întreținute corespunzător scopului pentru care au fost construite!
Atunci, cu ce drept se iau măsuri de îngrădire a folosirii autoturismelor, care, deasemenea, fac parte din proprietatea personală, prin închiderea temporară a circulației pe anumite tronsoane, de ce există perspectiva că automobilele cu motoare Diesel să fie oprite la un moment dat din circulație, de ce taxele sunt diferite și mult majorate pentru automobilele cu oarecare vechime, programul “Rabla” nu reprezintă o dreaptă despăgubire, dar …… ajută anumiți constructori de automobile, etc., etc.
În România au existat mai multe taxe: taxa de drum, taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare, taxa pentru folosirea căilor rutiere (rovigneta), taxa de folosire a unor poduri, acciza și taxa din combustibil, etc. Unele au fost anulate, dar cred sincer, că Guvernele respective știau inițial că nu sunt legale acele taxe, dar au încasat sume de bani, le-au folosit, mai mulți ani, pentru acoperirea unor greșeli de guvernare și ulterior au căutat diverse așa zise inovații, de fapt o crasă birocrație, pentru a nu returna sumele, chiar încălcând grosolan prevederile art. 44 al. (1) din Constituția României, adică: “Dreptul de proprietate, precum și CREANȚELE asupra Statului sunt GARANTATE”. Halal Stat, halal garanție!
În prezent mai mulți guvernanți se “chinuiesc să mai nască” o nouă taxă, așa zisă, de mediu.
Alți guvernanți îi contrazic, iar noi asistăm la un “Dialog al nepricepuților”!
Am văzut că se vorbește de un concept numit “POLUATORUL – plătește”!
Oare, Ministrul Mediului, care are și o profesie în domeniul petrolului, știe că pe țeava de eșapament a automobilului se aruncă în mediul ambiant componentele de ardere ale combustibilului?
Statul Român are cele mai multe taxe din Uniunea Europeană aplicate combustibililor auto, dar cine verifică periodic toate calitățile acestora?
Statul nostru a vândut toate rafinăriile petrolifere și se mulțumește să ajute firmele străine să se îmbogățească comercializând combustibili de calitate îndoielnică!
Un exemplu relevant este compania OMV, al carei profit in trimestrul 3 – 2018 a crescut cu 31%, ajungand la 363 milioane de Euro fata de 228 milioane in 2017.
Poate chiar Ministrul Mediului ar trebui să ne comunice periodic dacă automobilele noastre consumă combustibili de calitate!
Automobil Clubul Român este dispus să efectueze un experiment: să circulăm în București cca. 200 km și apoi să circulăm aceeași distanță într-o capitală din statele situate la vest de țara noastră!
La sfârșitul fiecărui test să efectuăm analiza gazelor de eșapament, cu același analizor și o să vedeți cine anume POLUEAZĂ!
Dați-ne, Doamnă Ministru al Mediului, combustibili de calitate și vă asigur eu că automobilele vor polua mult mai puțin!
Să știți că în toate marile metropole circulă automobile, dar poluarea este net inferioară față de cea existentă în România și în special în București!
În anii mei de politehnică, un renumit profesor universitar, fost inginer șef la o fabrică brașoveană care a construit la un moment dat avioane de luptă, ne spunea că automobilul electric este cel mai nepoluant, dar nu îl vom vedea în următorii 70-80 ani în producție de serie și în majoritate pe șosele din cauze care țin mai mult de politică și nu de tehnică, adică:!
– Vă imaginați că milioanele de stații de vânzare a combustibililor se vor transforma așa ușor în stații de încărcat baterii de acumulatoare?
– Ați auzit cumva că s-au inventat bateriile de acumulatoare interschimbabile și cine suportă schimbarea acestora, cu “viață“ limitată?
– Ați auzit că au scăzut zăcămintele de țiței și gaze petroliere, când se descoperă tot timpul noi zăcăminte (apropos de Marea Neagră) și că navele petroliere sunt rugate să-și reducă viteza comercială deoarece depozitele sunt pline?
– Nu vă spun nimic tratativele pentru conducte petroliere interstatale de mii de km și independența energetică a unor state chiar și România?
– Nu ați auzit că este o mare criză de motorină, care este totuși un combustibil rezidual, iar consumatorii: vapoare, autocamioane grele, locomotive, tractoare și utilaje agricole, centrale termoelectrice, etc. s-au înmulțit și este o criză de supraproducție la benzine? Poate aici este explicația perspectivei interzicere a folosirii motoarelor Diesel la autoturisme!
Nu am toate elementele pentru o analiză completă a cauzelor poluării aerului în București și în marile orașe din România, dar mă întreb totuși: nu cumva exacerbarea poluării ascunde și unele lipsuri ale politicii guvernamentale?
Aș aminti aici:
– De foarte mulți ani se vorbește de a se alcătui un plan general al circulației rutiere în București cu scopul fluidizării traficului rutier, dar nu prea se face nimic, iar în loc de infrastructură rutieră modernă, circulăm ca în anii 1940-1960, aceleași intersecții demodate, semafoare independente și lipsa așa zisei „unde verzi”, fără pasaje subterane sau supraterane, etc., etc.
– Se știe că și alte metrople ale lumii (Londra, Paris, Madrid, Tokyo, etc.) s-au confruntat cu probleme similare și au modificat infrastructura stradală, nu au cheltuit banii pe tot felul de manifestări culturale, dar cu tentă politică.
– În ultimii patru-cinci ani nu s-a mai inaugurat nici un km de autostradă în România. Legătura rutieră între sudul și nord-vestul României se face pe defileul Oltului, o șosea construită în anul 106 de Împăratul Traian!
– Vorbim de automobilele propulsate electric, dar a verificat cineva cum se poate circula cu un asemenea automobil, în România, de la Giurgiu la Sighetu Marmației?
Guvernanții poate ar trebui să întrebe tehnicienii și să afle că “FLUIDIZAREA TRAFICULUI – SCADE POLUAREA „!
* * *
Domnilor politicieni, să știți că economia mondială se întreține cu profesioniști, nu cu membrii de partid politic și poate din când în când mai recitiți și respectați CONSTITUȚIA ROMÂNIEI!
Poate așa veți ocroti proprietatea personală a cetățenilor!
Ing. Constantin NICULESCU
Președinte al Automobil Clubului Român
Coautor al propunerii de modificare a CONSTITUȚIEI – 2003
30 octombrie 2018