Automobil Clubul Român a primit numeroase mesaje de la automobilişti, în care aceştia şi-au exprimat protestul şi indignarea după comunicatul Petrom privind profitul record al Companiei în anul 2012, cel mai mare obţinut vreodată de o companie din România. Potrivit comunicatului, vânzările Petrom au crescut, în 2012, cu 16%, atingând valoarea de 26,26 miliarde lei (5,892 miliarde euro), iar profitul s-a ridicat la 3,946 miliarde lei (885,5 milioane euro), cu 5% mai mare faţă de anul 2011.
Mesajele primite de ACR atrag atenţia că Statul Român este părtaş, prin Oficiul Concurenţei, la obţinerea acestui record de profit al Companiei Petrom, deoarece acceptă preţuri exorbitante la combustibilii auto, în numele marotei numită piaţa liberă. Majorările galopante ale preţurilor combustibililor, aberante şi total nejustificate, „au înălţat” România pe un loc de vârf în clasamentul preţurilor europene şi mondiale. Efectele negative ale acestor anomalii se resimt, zi de zi, în prăbuşirea nivelului de trai al cetăţenilor români, prăbuşire pusă, în mod demagogic doar, pe seama recesiunii mondiale.
Automobil Clubul Român a atras atenţia, încă din martie 2012, asupra incompetenţei şi greşelilor prin crearea de poziţii dominante în piaţa combustibililor pentru două companii străine, care dau dispoziţii – din capitalele altor state – asupra preţurilor combustibililor auto şi nivelurilor de profit din România. Aşa cum rezultă din comunicatul Petrom, această companie este controlată de grupul OMV, care deţine 51,01% din acţiunile OMV-Petrom, Statul Roman are, prin Ministerul Economiei, doar 20,64%, Fondul Proprietatea deţine 20,11%, iar BERD 2,03%. Noi cetatenii detinem neonorantul rol de contribuabili inselati!
Automobil Clubul Român, ca asociaţie a automobiliştilor din România, a propus Guvernului, la acea vreme, o măsură care să asigure un control şi o stabilizare a preţurilor de vânzare a combustibililor auto către consumatori. Revenim, la ideea, care, iată, împlineşte un an de la avansarea şi nesocotirea ei; Am solicitat atunci ca Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care are misiunea de a crea şi aplica sistemul de reglementări necesar funcţionării sectorului energiei şi pieţelor de energie, să-şi extindă activitatea şi asupra energiei produsă prin arderea combustibililor auto. În prezent, ANRE îşi limitează domeniul de competenţă doar la energia electrică, gazele naturale şi energia eoliană, cu toate ca si acestea au devenit intre timp folosite si pentru propulsarea automobilelor.
Considerăm necesar ca, în interesul economiei naţionale şi al celor peste 5 milioane de posesori de automobile, să se dispună, de către Guvernul României, lărgirea competenţei ANRE, astfel încât, preţul combustibililor auto să nu fie lăsat la liberul arbitraj al unei mari companii sau chiar al unui eventual cartel. După cum se cunoaşte, o astfel de situaţie se practică şi în alte ţări din Uniunea Europeană, în care autorităţile Statului controlează şi fixează preţurile de vânzare.
Cităm, în final, o remarcă selectată dintre zecile de scrisori adresate ACR: aşadar, „pe o faţă a medaliei” un profit record, cel mai mare obţinut vreodată de o companie în România, iar pe „cealaltă faţă a medaliei”, în România, s-au practicat în anul 2012, printre cele mai mari preţuri de combustibili auto înregistrate în clasamentele europene şi mondiale. Asta da protecţie naţională, asta da protecţie a cetatenilor romani ! Putem fi „fericiti” ca 51,01% din profitul urias obtinut pe spinarea cetatenilor romani va ajuta cetatenii altei tari !
Biroul de Presa al ACR