Săptămâna Siguranței Rutiere este în acest an un nou motiv de îngrijorare și adevărată jale! Zilnic și în mod special în week-end, posturile noastre de televiziune ne aduc pe micile ecrane adevarate drame rutiere și cred că întreaga țară se cutremură atunci când auzim că mai multe persoane au decedat, iar ambulanțele rutiere sau aeriene transportă răniții la spitale.
Familiile celor dispăruți și ai accidentaților sunt cuprinse de groază și își plâng rudele și în multe cazuri micii cetățeni ai țării copiii!
Un tablou sinistru al vieții cotidiene, care nu putem să credem că nu are serioase repercursiuni în psihologia socială și în economia țării.
Poliția rutieră, pompierii, salvările, ajung la aceste adevărate carnagii, dar, culmea, vinovații stau liniștiți în băncile lor parlamentare sau în fotoliile lor guvernamentale.
Sunt foarte multe aspecte care reies din accidentele rutiere, cum ar fi neatenția și oboseala la volan, nerespectarea regulilor de circulație, viteza neregulamentară de deplasare, dar un fapt este “ocolit” ca să nu spunem “ascuns” : starea precară a calității drumului și a semnalizării rutiere.
Așa am ajuns la problematica mult trâmbițată a autostrăzilor și a drumurilor expres. Toate programele guvernamentale din anul 2000 până azi au prevederi semnificative de kilometri de autostradă.
Din Programele de guvernare aprobate de Parlamentul României reies valori de km autostrăzi de construit în comparație cu realizările astfel:
Program 2001 – 2004, Propuneri peste 600 km, realizat 115 km
Program 2005 – 2008, Propuneri peste 800 km, realizat 53 km
Program 2009 – 2012, Propuneri peste 1500 km, realizat 229 km
Program 2013 – 2016, Propuneri peste 800 km, realizat 103 km
Program 2017 – 2020, Propuneri peste 1100 km, realizat 0 km în 2017
Rezultă că Guvernele României s-au angajat în perioada 2001 – 2016 să construiască 3700 km, iar România are la data de 1 mai 2017 doar 747 km autostrăzi, din care aproape 200 km construiți până în anul 1989!
Credeți că poate să contrazică cineva faptul că dacă am fi avut astăzi peste 3.000 km de autostrăzi numărul celor decedați în accidentele rutiere nu ar fi fost de 97 persoane la 1 milion locuitori (conform statisticii comunicate de Comisia Europeană pentru anul 2016) ci cu mult mai mic, așa cum este în alte țări: Suedia 27 persoane, Germania 39 persoane, Franța 54, Austria 49, etc. (tot raportat la un milion locuitori).
Oare nu se cuvine a ne cutremura că suntem pe penultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere?
Suntem supărați că anumite persoane cu meserii onorabile ne părăsesc țara, dar rămânem impasibili când anual dispar în accidentele rutiere aproape 2.000 persoane!
Votăm, o dată la patru ani, politicieni iresponsabili, cu angajamente halucinante, dar nerealizabile, Parlamentul României aprobă programe propagandistice și apoi ne ocupăm de orice în afară de viața cotidiană și adevărata viteză de circulație a ființei umane!
Ne întrebam dacă prim miniștrii sau miniștrii transporturilor din perioada 2000 – 2017 au cel puțin o tresărire când zilnic privim la televizor carnagiul din șosele?
Este revoltător și de neadmis!
Într-o cercetare efectuată de un institut al Departamentului Transporturi din SUA se arată faptul că “mediul rutier” este vinovat în procent de 33,8% de accidentele rutiere.
Aceste cercetări erau pentru SUA, dar în țara noastră unde căile rutiere sunt învechite, proiectate pentru autovehiculele anilor 1980 – 90, adică maxim 10 tone, existența a foarte multor curbe, terasamente de pe marginile drumurilor inexistente sau deteriorate, vegetație, obstacole, copaci, etc. mult prea multe în zona drumurilor, pante și rampe foarte mari, intersecții prost proiectate sau depășite, etc., dar lista poate continua.
Se deduce astfel că autostrăzile, cu dotări complete și moderne, chiar dacă facilitează o viteză mai mare de deplasare, asigură o siguranță rutieră pe măsura performanțelor automobilelor anilor noștri, prin dotări suplimentare privind spațiul de frânare, derapajul, airbagul, acvaplaningul și alte îmbunătățiri iar depășirile se fac mult mai facil.
Există astfel o concluzie clară: “Cetățeanul și-a achiziționat un automobil modern, fie el autoturism sau autotren, dar Statul care a încasat taxele și impozitele a rămas mult în urma cetățeanului”, cheltuind sumele încasate pentru orice altceva, inclusiv pentru “pomeni electorale”. Autovehiculele modele 2015 – 2016 circulă astăzi pe șosele existente în anii 1980.
Unde or fi banii automobiliștilor, deoarece pe șosele nici nu se mai scrie “aici sunt banii dumneavoastră!”
În statistici ni se spune că scade natalitatea, dar de ce nu atenuăm creșterea mortalității!
Ne mor părinți, copii, rude, în accidente rutiere și noi ne încăpățânăm să avem guvernanți ignoranți la fenomenele sociale.
Cele peste 30.000 persoane decedate în accidentele rutiere din ultimii 16 ani reprezintă un rezultat abominabil, iar vinovații sunt totuși printre noi, iar unii dintre aceștia sunt astăzi îmbogățiții tranziției!
România, o țară cu peste 290.000 km pătrați, a reușit în 27 ani de democrație să construiască doar mai puțin de 600 km de șosele moderne, respectiv autostrăzi!
Domnilor, treziți-vă, deoarece oricine poate fi, la un moment dat, o victimă a accidentelor rutiere datorită ignoranței guvernanților!
O nouă atitudine poate ameliora DISPERAREA!