„Un popor care nu-şi cunoaşte istoria e ca un copil care nu-şi cunoaşte părinţii“ este, poate, cel mai celebru citat al marelui istoric Nicolae Iorga.
Cu ocazia Centenarului ACR, la 5 Aprilie 2004, a fost lansată o lucrare monografică deosebită. ”Cronica Centenarului ACR” a reprezentat și reprezintă și astăzi existența Automobil Clubului Român și a înaintașilor săi. Printre membrii săi s-au remarcat personalități emblematice, care au constituit pilonii de rezistență socială. În calitate de coordonator general și autor al acestei lucrări, am pus în evidență faptul că Automobil Clubul Român a reprezentat, de-a lungul numeroaselor sale decenii de existență, conștiința trează a automobilismului din România. În istoria automobilului în țara noastră, de la sfârșitul secolului al XIX-lea, și până în zilele noastre, Automobil Clubul Român a reprezentat un factor principal de inițiativă în angrenajul economico-social și al omului modern în exigențele traficului rutier.
Este suficient să evocăm pe Majestatea Sa Regele Carol I, pe Prințul Bibescu, pe Take Ionescu, Octavian Goga, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, George Coșbuc, Nicolae Titulescu, Henri Coandă sau în epoca modernă pe MS Regele Mihai I, Președintele Ion Iliescu, Președintele Emil Constantinescu, Adrian Năstase, Nicolae Văcăroiu, Adrian Păunescu, Angela Similea, Dinu Săraru, Acad. Pop de Popa, Theodor Meleșcanu, Traian Băsescu, Ion Caramitru și mulți alții, care s-au apropiat de Automobil Clubul Român și au ilustrat imaginea și prestigiul Asociației în societatea românească.
La 5 aprilie 2024, Automobil Clubul Român împlinește 120 ani de existenţă.
De la înființarea sa la 5 aprilie 1904, la Grand Hotel Boulevard din București, Automobil Clubul Român s-a înscris printre primele 10 cluburi auto din Europa şi printre primele 14 din lume. Așa cum bine știm, Asociația noastră a organizat, in 22 septembrie 1904, prima cursă de automobile din România, constituind o premieră de excepție în lumea automobilismului sportiv, fiind al șaselea club din lume care a organizat o astfel de competiție, când automobilul abia pășise în civilizația și cultura din România, oferind contemporanilor noștri o moștenire culturală deosebită care dăinuie, cu succes, de peste un secol.
În anul 1905, Automobil Clubul Român a fost primit ca membru al Asociației Internaționale a Automobil Cluburilor Recunoscute cu sediul la Paris, devenită ulterior Federația Internațională a Automobilului (FIA). De asemenea ACR este membru al Alianței Internaționale de Turism (AIT).
În martie 1909, Monitorul Oficial publica Legea cu articol unic, semnată de Regele Carol I: „Se recunoaşte Societăţii Automobil Club Român din Bucureşti, calitatea de persoană morală”, în conformitate cu hotărârea Camerei Deputaţilor din 22 ianuarie şi a Senatului din 19 februarie 1909.
În existenţa sa de 120 ani, Automobil Clubul Român şi-a păstrat verticalitatea şi funcţia fundamentală în apărarea intereselor majore ale automobiliştilor, pe arterele de circulaţie din ţară şi străinătate.
Automobil Clubul Român este Autoritate Sportivă Națională FIA (ASN) pentru sportul automobilistic și de karting din România și reprezentant național pentru Carta Europeană a Siguranței Rutiere (European Road Safety Charter) – cea mai mare platformă civică de siguranță rutieră din Europa, coordonată de către Comisia Europeană.
De-a lungul istoriei sale centenare, Automobil Clubul Român a organizat mii de competiții naționale și internaționale, fără nici un ajutor financiar al statului, culminând cu două etape ale Campionatului mondial FIA GT între anii 2007-2008 pe circuitul stradal din jurul Palatului Parlamentului României, din București, fiind un regal automobilistic de importanță deosebită în istoria automobilismului sportiv românesc.
Pentru activitatea în domeniul siguranței circulației rutiere, și în domeniul civilizației automobilismului, în general, pentru această misiune nobilă și de responsabilitate față de membrii săi – crez fundamental, ca exponent al societății civile, dar și ca reprezentant al României în familia automobiliștilor la nivel mondial, Automobil Clubul Român a primit importante premii și distincții, prezentate în lucrarea bibliografică aflată în lucru.
În ultimii ani, Automobil Clubul Român a participat la mai multe campanii mondiale, cum ar fi “Make Road Safe”, în anul 2006, “Make Cars Green”, în septembrie 2010 sau la campanii naționale, cum ar fi: “O secundă pentru viața ta”, în anul 2013. A participat activ la Decada mondială a siguranței rutiere în perioada 2011-2020, iar în colaborare cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență din Romania, în anul 2014, a lansat proiectul “Carte de Salvare la Bord”.
Faptul că ACR a fost ales în mai multe mandate, chiar și în prezent, în forurile de conducere ale automobilismului mondial, demonstrează vocația europeană a Asociației noastre, manifestată încă de la inființare, prin participarea Automobil Clubului Român, la dezvoltarea turismului și sportului auto, elaborarea și perfecționarea unei legislații rutiere unitare la nivelul continentului, contribuind la evoluția automobilismului în Europa și remarcându-se ca factor de inițiativă în procesul de integrare în mecanismul economico-social.
ACR acordă o gamă vastă de beneficii, avantaje și facilități membrilor săi, prin toate sucursalele județene, dispunând de o puternică bază materială și logistică pentru depanarea și transportul automobilelor implicate în incidente pe arterele de circulație. ACR dispune de o flotă de autovehicule dedicate școlii de șoferi, de linii proprii de ITP și de verificare tehnică generală a automobilelor; ACR pune la dispoziția membrilor săi Permisul Internațional de Conducere, Carnetul de Trecere prin Vamă și facilitează obținerea gratuită a ”Carnetului de Bord” și a ”Cărții de Salvare la Bord”. De asemenea, ACR oferă reduceri semnificative, prin numeroase parteneriate, la combustibilii auto, reduceri la numeroase produse farmaceutice, reduceri la numeroase servicii medicale, etc., beneficii și avantaje ”unicat” în România.
ACR și-a optimizat continuu sistemul de comunicare cu automobiliştii prin spaţiul virtual (Facebook, Twitter, Instagram, site propriu, newsletter, YouTube, etc.), cu informaţii, la zi, despre trafic, legislaţie, combustibili auto, documente internaţionale etc., în colaborare cu peste 200 cluburi auto din FIA.
Trebuie spus și faptul că personaje dubioase ajunse în funcții ministeriale, prin manevre oculte și subiective, refuză să restituie o parte de patrimoniu, pe care o folosesc ilegal și încearcă să șteargă istoria de 120 de ani de sport automobilistic în România, pentru interese private ale acoliților lor.
De exemplu, din cauza acestui fenomen, condus de fostul Minister al Sportului și fostele conduceri ale acestuia din ultimii 5-6 ani, s-a ajuns la situația ca automobilismul sportiv să fie transformat într-o afacere comercială din care se înfruptă cei care nu iubesc automobilismul, ci doar profitul.
Cu toate succesele și neîmplinirile, Automobil Clubul Român aniversează 120 ani de existență, și, cu speranța că Societatea Civilă din România va fi respectată în drepturile si libertățile sale într-o țară condusă cu sentimente patriotice și civilizate, suntem optimiști că vom mai dăinui multe secole, atâta timp cât va exista automobilul.
La sfârșitul secolului al XIX-lea și-a făcut apariția și motorul cu ardere internă folosit la automobile, iar în prezent, sub diverse pretexte se încearcă eliminarea acestuia din propulsarea automobilelor. În prezent, se pare că alimentarea cu energie electrică a automobilelor este foarte criticată, chiar de către inițiatorii acesteia.
La împlinirea a 120 de ani de existență, Automobil Clubul Român adresează tuturor membrilor săi și automobiliştilor români cele mai călduroase felicitări, urări de sănătate şi fericire şi dorinţa de a avea parte de călătorii în deplină siguranţă şi confort pe arterele de circulaţie din ţară şi străinătate!
Împreună suntem o mare familie, ca Asociație distinctă, seculară și puternică în Societatea Civilă din România!
La mulți, mulți ani, Automobil Clubul Român!
Ing. Constantin Niculescu
Președintele
Automobil Clubului Român