In ziua de 5 aprilie 2004, Automobil Clubul Roman a sarbatorit un veac de prestigioasa activitate, care aproape ca se impleteste cu existenta si evolutia automobilismului in Romania.
In urma cu 100 de ani, in Salonul de onoare al Hotelului Bulevard din Bucuresti, un grup semnificativ de personalitati ale vietii economico-sociale, in frunte cu printul George Valentin Bibescu, a hotarat si a semnat actul de infiintare a primei Asociatii a automobilistilor din tara noastra, sub denumirea Automobil Club Roman.
ACR se inscria astfel intre primele 10 cluburi auto infiintate in Europa si intre primele 14 din lume, iar in septembrie 1904 era a 6-a tara europeana care organiza o cursa de automobile. De-acum cunoscutul traseu Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti a prilejuit atunci realizarea celei de a 5-a medii orare intr-un concurs oficial, pe batranul continent.
La festivitatea automobilistilor romani au luat parte domnul Ion Iliescu, Presedintele Romaniei, domnul Nicolae Vacaroiu, Presedintele Senatului Romaniei, precum si numeroase personalitati din activitatea politica, economico-sociala si sportiva de la noi.
A fost prezent, de asemenea, domnul Max Mosley, Presedintele Federatiei Internationale a Automobilului (FIA), precum si presedinti ai celor mai mari autocluburi nationale din Europa.
La aniversarea celor 100 de ani, Automobil Clubul Roman este, deopotriva, si una dintre cele mai importante organizatii neguvernamentale de la noi, care inca de la inceputurile sale s-a manifestat ca asociatia cu cea mai credibila autoritate in domeniul automobilismului, privit ca important fenomen social, o voce distincta a Societatii Civile din Romania. De altfel, ACR se manifesta tot mai pregnant ca un factor activ in cresterea sigurantei rutiere, in respectarea conditiilor de mediu si reducerea accidentelor rutiere, in concordanta cu cerintele dezvoltarii miscarii automobilistice in tarile UE. De altfel, Automobil Clubul Roman a fost primit, inca din 8 decembrie 1905, ca membru al Asociatiei Internationale Automobil Cluburilor Recunoscute de la Paris, devenita ulterior Federatia Internationala a Automobilului (FIA).
In anul 1914, respectand moda vremii in tarile monarhice ale Europei, dar si confirmand autoritatea si prestigiul de care se bucura, Automobil Club Roman isi schimba denumirea in Automobil Club Regal Roman (ACRR), iar timp de 33 de ani, regii Romaniei au fost desemnati presedinti de onoare ai ACRR.
Activitatea Automobil Club Regal Roman s-a desfasurat fara intrerupere, inclusiv in perioada celor doua razboaie mondiale. De exemplu, in timpul primului razboi mondial, la apelul ACRR majoritatea membrilor s-a constituit in Corpul Automobilistilor Voluntari (CAV), numarand 304 autovehicule si 608 oameni, organizati sub comanda colonelului Dimitrie Haralambie, iar Crucea Rosie a Romaniei dispunea de 500 de automobile transformate in atelierele lui Leon Leonida, vicepresedinte al ACRR, in autosanitare cu patru paturi necesare evacuarii ranitilor.
Incepand cu 1910 si pana in 1943, ACRR a fost singura institutie care s-a ocupat cu confectionarea si instalarea semnalizarii rutiere in conformitate cu prevederile europene, atat din fonduri proprii, cat si cu finantare din partea statului roman.
Dupa razboi modificarile impuse cu forta de noile realitati politice nu puteau sa ocoleasca automobilismul. In 1947, prin constituirea Federatiei Romane de Automobilism si Motociclism (FRAM) si in 1958 a Asociatiei automobilistilor din Romania (AAR), miscarea automobilistica din tara noastra a avut o fireasca continuitate.
Pe plan international, inca din 1962 Comitetul director al Aliantei Internationale de Turism a aprobat cererea Asociatiei automobilistilor din Romania de a fi recunoscuta ca membru titular, iar in septembrie 1969, Congresul AIT se desfasoara la Bucuresti, in semn de respect pentru traditiile Automobil Clubului Roman. Pe plan regional, Automobil Clubul Roman, care numara aproape 300.000 de membri, este realmente o forta, in decembrie 1975 desfasurandu-se, la Poiana Brasov, editia a II-a a Conferintelor Balcanice a cluburilor automobilistice din zona Balcanilor. In anul 1994, presedintele ACR, Constantin Niculescu, ca reprezentant al Romaniei, este ales membru in Comitetul Executiv al FIA si in Consiliul Mondial de Turism si Automobilism, calitate in care a fost reales in trei mandate consecutiv.
Momentul de varf al restabilirii depline a prestigiului Automobil Clubului Roman s-a petrecut in anul 1967, cand comitetul de initiativa a depus diligentele necesare pentru transformarea AAR in Automobil Clubul Roman, ca organizatie neguvernamentala reprezentand interesele de obste ale automobilismului intern.
La sarbatoarea Centenarului sau, Automobil Clubul Roman cunoaste o crestere valorica semnificativa, avantajele destinate membrilor fiind printre cele mai generoase, chiar in comparatie cu unele mari cluburi automobilistice partenere din Europa. Asemenea acestora, ACR asigura membrilor sai protectia specifica pe drumurile din tara, printr-o logistica moderna si o asistenta rutiera corespunzatoare, iar atunci cand se afla in strainatate, membrii ACR beneficiaza, pe soselele tarilor UE, de aceleasi conditii de asistenta rutiera si ajutor in caz de accident, ca si membrii cluburilor membrilor auto din tara respectiva.