Industria de aprovizionare auto din Europa traversează o perioadă de dificultăți majore, confruntându-se cu pierderi masive de locuri de muncă și o scădere semnificativă a competitivității globale, dupa cum aflam de la colegii nostri din cadrul Regiunii 1 a Federatiei Internationale a Automobilului (FIA).
Potrivit CLEPA (Asociatia Europeana a Furnizorilor din cadrul Industriei de Automobile), sectorul auto a pierdut, din anul 2020 incoace, aproximativ 86.000 de locuri de muncă, iar previziunile optimiste de creare a 100.000 de noi posturi până în 2025 au fost suprimate de o pierdere netă de aproape 56.000 de locuri de muncă. Numai în primele șase luni ale anului 2024, s-au raportat alte 32.000 de pierderi ale unor joburi din industria auto, depășind astfel chiar și perioadele dificile din pandemie. În acest context, specialiștii avertizează că cele mai dure momente pentru piața forței de muncă ar putea fi abia la început.
Cauzele Crizei din Industria Auto Europeană
Cauzele acestei crize sunt multiple și includ scăderea cererii de produse auto, creșterea costurilor de producție și întârzieri în investițiile necesare pentru dezvoltarea noilor tehnologii. Rentabilitatea industriei auto este insuficientă pentru a susține mult trambitatele investiții esențiale în tranzițiile verzi și digitale, punând astfel în pericol poziția Europei ca lider în sectorul auto. De asemenea, CLEPA atrage atenția că doar 20% din locurile de muncă anticipate pentru lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice (VE) s-au concretizat, ceea ce înseamnă că din 2020 până în prezent, au fost create doar 29.000 de locuri de muncă, dintre care doar 19.000 sunt în sectorul tehnologiilor VE.
Germania, Cea Mai Afectată Țară
Germania este cea mai afectată țară, cu pierderi de aproximativ 52.000 de locuri de muncă, reprezentând 60% din totalul pierderilor din Europa. CLEPA solicită intervenția urgentă a autorităților europene, cerând flexibilitate în reglementările CO2 și acces echitabil la datele pe care vehiculele le colecteaza si stocheaza in urma analizarii comportamentelor automobilistilor, pentru a proteja competitivitatea industriei de profil.
Scăderea vânzărilor de vehicule electrice și schimbarea preferințelor cumpărătorilor
O problemă adițională, care complică si mai mult situația industriei auto europene, este reprezentată de scăderea interesului consumatorilor pentru vehiculele electrice. Tot mai mulți cumpărători aleg să se întoarcă la mașinile cu motoare termice pe benzină sau motorină, invocând prețul ridicat al vehiculelor electrice și infrastructura insuficient dezvoltată pentru încărcare. Această tendință de reorientare afectează negativ vânzările de EV și reduce atractivitatea investițiilor în acest sector.
Scăderea Interesului pentru Vehiculele Electrice
Majoritatea presei de specialitate este din ce in ce mai reticenta fata de viitorul evolutiei vehiculelor electrice si priveste cu scepticism modul in care evolueaza piata acestora. In ceea ce priveste consumatorii, fiind lipsiți de informatii clare, argumentate și suficient de predictibile cu privire la valoarea de revanzare a autovehiculelor electrice second hand si in ceea ce priveste costurile de mentenanta si inlocuire a bateriilor, acestia se simt frustrati si se vad pusi in situatia de a fi fost victime certe a unor strategii de marketing bine tintite de catre industria auto.
Impactul Asupra Producătorilor Auto
Aceste dificultăți nu se limitează doar la furnizori, ci afectează și producătorii auto de renume. De exemplu, Audi, parte a Grupului Volkswagen, se confruntă cu riscul de a închide fabrica sa de vehicule electrice din Bruxelles, după ce nu a reușit să atragă investitori. În plus, Volkswagen a anunțat planuri de a reorganiza cel puțin trei fabrici din Germania pentru a optimiza costurile de producție și a crește marjele de profit, ceea ce ar putea duce la reduceri semnificative de personal și măsuri de restrângere a cheltuielilor salariale.
Această situație reflectă o nevoie de regândire strategică la nivel european, astfel încât industria să poată face față atât cerințelor pentru un viitor sustenabil, cât și provocărilor economice curente. CLEPA subliniază că sprijinul politic rămâne crucial pentru a restabili competitivitatea globală a industriei auto europene și pentru a susține tranziția către un viitor ecologic.
Obiectivul Eșuat al Uniunii Europene: Interzicerea Motoarelor Termice
Uniunea Europeană și-a stabilit un obiectiv ambițios de a interzice vânzarea autovehiculelor cu motoare termice pe benzină și motorină până în 2035, ca parte a unei strategii de tranziție ecologică. Cu toate acestea, implementarea acestui obiectiv a ridicat numeroase intrebari, provocări și efecte secundare asupra economiei europene, dar și asupra puterii de cumpărare a cetățenilor europeni. În loc să stimuleze trecerea rapidă la vehicule electrice, această măsură, adoptată fără o analiză economică detaliată și fără o predictibilitate robustă, pare să afecteze semnificativ atât producătorii, cât și consumatorii, conducand nu la o bunastare a statelor europene, ci mai degraba la un declin economic urias.
Iata cateva motive ale declinului vehiculelor electrice si modul in care industria afecteaza bunastarea consumatorilor europeni:
Costuri de producție și scumpirea tehnologiilor verzi
Fabricarea vehiculelor electrice este încă mai costisitoare decât cea a vehiculelor tradiționale cu motoare termice. Costurile ridicate de producție au dus la creșterea prețurilor de vânzare, ceea ce limitează accesul la aceste mașini pentru o mare parte a populației. Spre exemplu, un vehicul electric accesibil poate ajunge să coste cu până la 30% mai mult decât un vehicul echivalent cu motor pe benzină sau motorină, creând astfel o barieră financiară semnificativă pentru clasa de mijloc.
Acest decalaj de preț reflectă nu doar costul bateriilor și al componentelor, ci și investițiile suplimentare în tehnologie, siguranță, software și infrastructură. În multe țări, absența stimulentelor financiare și a unei infrastructuri suficiente pentru stațiile de încărcare îngreunează și mai mult accesul la vehiculele electrice.
Efectul asupra producătorilor și locurilor de muncă
Industria auto europeană, care asigură locuri de muncă pentru milioane de cetățeni, este pusă într-o situație dificilă de reglementările stricte și uneori bizare – caracterizate de un puternic accent birocratic, dar și de presiunile pentru tranziția ecologică. Producătorii auto și furnizorii de piese se confruntă cu un decalaj în susținerea investițiilor în noi tehnologii și în adaptarea lanțurilor de producție, ceea ce a dus la pierderea masivă a locurilor de muncă. Conform rapoartelor recente, doar 20% din locurile de muncă anticipate pentru sectorul vehiculelor electrice au fost create, în ciuda promisiunilor inițiale.
Totodată, producătorii sunt obligați să suporte costuri semnificative pentru a respecta reglementările europene, iar pentru multe companii auto, mai ales cele mici și medii, acest lucru poate duce la restructurări sau chiar închideri de unități de producție. În contextul unei economii europene încetinite, pierderea locurilor de muncă și nesiguranța investițiilor afectează atât industria, cât și economia locală, mai ales în statele membre care depind puternic de sectorul auto.
Puterea de cumpărare a consumatorilor și efectele economice
Un alt efect major este diminuarea puterii de cumpărare a consumatorilor. Cetățenii europeni se confruntă cu o creștere a prețurilor la vehiculele electrice, iar, în multe cazuri, veniturile disponibile pentru achiziționarea unui automobil au scăzut, pe fondul inflației și al creșterii costurilor de trai. Această presiune financiară îi face pe consumatori să se reorienteze spre mașinile cu motoare termice, mai accesibile și mai fiabile din punctul de vedere al infrastructurii de alimentare, dar și al costurilor pe care și le permit.
În plus, pe măsură ce subvențiile pentru vehicule electrice sunt reduse sau chiar eliminate în unele state membre, costul real al acestor autovehicule devine prohibitiv pentru mulți cumpărători. În absența unor soluții eficiente și a unor planuri de tranziție care să țină cont de veniturile și nevoile consumatorilor, piața riscă să devină polarizată, cu vehicule electrice disponibile doar pentru segmentele cu venituri mai mari și vehicule convenționale pentru restul populației.
Impactul Deciziilor Pripite ale UE asupra Pieței de Vehicule Second-Hand
Decizia Uniunii Europene de a interzice, până în 2035, vânzarea de autovehicule cu motoare termice, luată fără o analiză economică aprofundată, are deja efecte negative si asupra pieței de vehicule second-hand. Cererea crescută pentru vehiculele second-hand, generata de scumpirile galopante ale materiilor prime și a serviciilor, suprapuse peste o rata europeana a inflatiei aflata in crestere, a condus la o majorare a prețurilor, transformându-le într-o opțiune tot mai inaccesibilă pentru consumatorii obișnuiți. În contextul în care prețurile vehiculelor noi, electrice, rămân prohibitive, această scumpire a mașinilor second-hand îi constrânge pe cumpărători să aloce sume considerabil mai mari pentru achiziții.
Efectele negative ale acestei tendințe se resimt și în industriile conexe, de la reparații auto, la producătorii și distribuitorii de piese de schimb. Cu un acces mai restricționat la vehicule second-hand, consumatorii și afacerile mici din domeniul auto pot fi afectațe grav, reducând cererea pentru serviciile orizontale ale industriei auto, cum ar fi atelierele de reparații auto, dealerii de piese și rețelele de service. Astfel, întreaga industrie auto europeană se confruntă cu efectele unei tranziții care ar putea fi susținută mai eficient printr-o abordare mai echilibrată și mai adaptată pieței.
Impactul deciziei UE asupra infrastructurii și sustenabilității
Infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice este insuficient dezvoltată în multe regiuni ale Europei si, am putea spune, mai cu seama in Romania, iar investițiile necesare pentru a asigura accesibilitatea și eficiența încărcării vehiculelor electrice nu au ținut pasul cu cerințele reglementărilor. Fără o rețea de încărcare bine pusă la punct, achiziționarea unui vehicul electric devine problematică, mai ales pentru cei care locuiesc în zone mai puțin dezvoltate sau rurale.
Motivele Declinului Deciziilor Europene Privitoare la Vehiculele Electrice
Uniunea Europeană, în încercarea sa de a adopta măsuri rapide pentru a combate schimbările climatice, pare să fi subestimat provocările economice, tehnologice și sociale ale tranziției rapide către vehiculele electrice. În absența unor soluții de compromis și a unei strategii mai flexibile, această tranziție poate avea consecințe severe asupra economiei și a calității vieții cetățenilor europeni, subminând chiar obiectivul inițial al unei mobilități sustenabile. Mai cu seama in Romania…