Ca in orice activitate, sportul automobilistic din Romania a avut si el perioadele sale de varf, ca si destule momente de anonimat. Anul trecut, de exemplu, s-au implinit sapte decenii de la rezultatul de exceptie reusit de Petre Cristea, prin castigarea Raliului Monte Carlo 1936, performanta, din pacate, ramasa unica.
Un fel de deceniu de… aur, dar, asa, mai coclit, a fost si perioada anilor ’80 din secolul trecut. In vremea aceea, cand majoritatea tarilor foste socialiste incercau sa se legitimeze cumva in fata Occidentului, indeosebi prin mijlocirea intrecerilor sportive, evident ca si motorsportul a beneficiat de un sprijin cat de cat notabil. Din pacate, nu si din partea CNEFS-ului, care nici macar nu recunostea automobilismul ca… ramura sportiva, dar sa-l mai si sprijine !
Sustinerea morala si materiala venea mai ales din partea Automobil Clubului Roman, vechi membru al FIA, fata de care, in plina dictatura, pe linie sportiva, avea subordonare directa! Dar si din partea Uzinei Dacia Pitesti sau a unor asociatii sportive, unde se formasera puternice nuclee de mari pasionati ai motorsportului.
In urma cu 30 de ani, intre competitiile auto din Estul european, chiar de reala notorietate, se numara si Raliul Nisipurile de Aur, infiintat la vreo patru ani dupa ce Raliul Dunarii-Castrol era deja socotit o competitie europeana respectabila.
In anul 1977, din pacate pentru noi, Nisipurile de Aur ajunsese deja cel mai important raliu din aceasta parte a Europei, asa explicandu-se de ce la startul editiei a opta se inscrisesera 99 de echipaje din Italia, Anglia, Suedia, Belgia, RF a Germaniei, Austria, Turcia, Grecia, Iugoslavia, Cehoslovacia, URSS, Ungaria, R.D.Germana, Polonia, Romania si, evident, Bulgaria. Iar intre pilotii vedeta din Est care au luat startul, se numarau S. Zasada (BMW) si A.Jaroszewicz (Lancia Stratos), A.Ferjancz (Renault 17 G), I.Ciubrikov (Renault 17 G), J.Havel (Skoda 130 RS), B.Krupa (Renault 5 TS) etc.
Aceasta editie a Raliului (inscris in Campionatul European cu coeficient maxim de dificultate) a avut 31 P.S., cu lungimi cuprinse intre 4 si 40 km, de-a lungul a 1700 km. Dupa trei zile de concurs, castigator a fost germanul R.Altenheimer (Porsche Carrera), cursa fiind terminata de numai 37 de echipaje, intre care, de mentionat, si doua din Romania.
O performanta notabila, demna de a fi subliniata si dupa 30 de ani, o constituie cea realizata de echipajul Eugen Ionescu-Cristea – Dan Amarica, cu Dacia 1300, care s-a situat pe locul 1 la clasa 1300 cmc (gr.I).
Interesant sa reamintim este faptul ca prima parte a Raliului Nisipurile de Aur (cca.1000 km) a contat ca etapa in Cupa Tarilor Socialiste, dar si ca etapa in Campionatele Nationale de Raliuri ale Bulgariei si Romaniei, fiind incheiata de 7 din cele 12 echipaje romanesti care au facut deplasarea in Bulgaria.
La inceputul toamnei aceluiasi an s-a desfasurat in Romania a XII-a editie a Raliului Dunarii (1978 km, cu 23 de probe speciale). Traseul deosebit de solicitant, ba chiar excesiv de dur, a facut ca aceasta etapa din Campionatul European sa fie incheiata de doar sase echipaje. Castigator a fost I.Ciubrikov-P.Cerovski (Bulgaria, Renault 5 Alpine), urmat de V.Blahna-L.Hlavka (Cehoslovacia, Skoda 130 RS). In continuare, s-au clasat, remarcabil, patru echipaje romanesti, toate pe Dacia 1300 : I.Olteanu-O.Scobai ; Gh.Urdea-M.Stangaciu ; C.Bercea-C.Tit ; A.Szalai-A.Vinta. De mentionat ca printre pilotii care au abandonat s-a numarat A.Ferjancz (Ungaria, R17 G), care conducea detasat la jumatatea cursei, si polonezul B.Krupa (Renault 5 TS).
Prima parte a acestei intreceri (ce masura 1096 km, cu 13 probe speciale) constituia si traseul impus pentru Raliul Balcanic, contand totodata si ca etapa in Cupa tarilor socialiste si, prin reciprocitate, in Campionatele Nationale ale Romaniei si Bulgariei. Dintre cele 70 de echipaje din noua tari prezente la start, au trecut linia de sosire doar 28, pe locul I clasandu-se echipajul S.Kvaizar-J.Kotek (Cehoslovacia, Skoda 130 RS). Titlul de campion balcanic a fost castigat de echipajul bulgar I.Ciubrikov-P.Cerovski.
In acelasi an, echipajul Eugen Ionescu Cristea-Dan Amarica s-a clasat pe primul loc la Clasa 1300 cmc (gr.1) in Raliul Tatra din Cehoslovacia, iar in Raliul Wartburg, din RDG, tot un echipaj romanesc (St.Iancovici-P.Vezeanu) a castigat clasa 1300, gr.I. Cele doua raliuri constituiau etape distincte in fostul Campionat al tarilor socialiste.