Ultimele zile au prezentat, in spatiul public, spre surprinderea automobilistilor, idei de modificare a Codului Rutier existent.
ACR considera ca orice initiativa care vizeaza mentinerea unui climat preventiv și salvarea vietilor pe sosea este de salutat, daca, bineinteles, scopul major si umanitar este acesta.
Insa, pentru a preveni orice interpretare subiectiva si abuziva, atat din partea agentilot rutieri cat si din partea conducatorilor auto, orice propunere de modificare a legislatiei existente trebuie sa fie bine justificata logic si fundamentata stiintific.
De exemplu, una dintre propunerile de modificare vizeaza ”demaratul in tromba”, în urma caruia soferii ar trebui sanctionati de catre agentii rutieri. Pot oare acestia sa procedeze astfel, fara a dispune de logistica și echipamentele necesare pentru a constatata, obiectiv, asemenea contraventii, dincolo de necesitatea omologării si certificarii lor?
O altă propunere vizeaza sanctionarea celor care efectueaza derapaje controlate in traficul rutier. Cum poate oare aprecia politistul rutier daca derapajul respectiv este unul controlat sau generat, in mod natural, de catre conditiile meteo rutiere și comportamentul soferului.
De asemenea, propunerea vizand circulatia cu viteza la o distanta foarte redusa fata de un alt vehicul, ca factor de presiune psihologica, ridica si ea multe semne de intrebare privitoare la modul in care aceasta contraventie poate fi demonstrata, in vederea sanctionarii.
Ne-am referit la cateva dintre propunerile de modificare, care, dupa cum au fost formulate, par a nu fi fost gandite împreuna cu specialisti din domeniu si societatea civila. Faptul ca Politia Rutiera ridica din umeri cand este intrebata ce parere are fata de aceste propuneri, este de necomentat.
Dupa cum observam si de aceasta data, orice modificare a Codului Rutier, vizeaza doar sanctiuni si nu o gandire complexa care sa includa dezvoltarea constintei rutiere preventive, de insusire a normelor unui comportament sigur si civilizat al conducatorilor auto din traficul rutier, deducem ca intentia legiuitorului nu va avea, niciodata, un suport practic si efecte benefice.
In statele europene, ca sa ne rezumam la continentul nostru, cei care doresc sa impuna astfel de modificari vin in fata publicului cu propuneri fundamentate stiintific, bazate pe cercetari anterioare, atat in domeniul vizat, cat si in cele conexe, dupa o consultare prealabila cu toti factorii implicati in promovarea sigurantei rutiere, inclusiv a societatii civile, astfel incat principalul beneficiar sa fie cetateanul!
Automobil Clubul Roman, ca asociatie a automobilistilor din Romania si promotor al sigurantei rutiere, considera ca dezbaterea acestui proiect presupune consultarea tuturor factorilor care se pot implica si poseda cunostintele si experienta necesare. ACR isi ofera disponibilitatea in acest sens.