În anul 2021, Euro NCAP a lansat o evaluarea de siguranță a furgonetelor comerciale pentru a oferi o experiență mai sigură șoferilor acestora și pentru ceilalți participanți la traficul rutier. În 2023, Euro NCAP mai face un pas înainte, înăsprind criteriile pentru aceste ratinguri. Astăzi avem rezultatele pentru optsprezece autoutilitare care au fost testate în aceste noi condiții. Fiat Ducato, care a obținut titlul de platină anul trecut, acum se află din nou în fruntea listei, dar coboară la Aur, având în vedre testele mai aspre din acest an. Nissan Interstar își păstrează poziția și continuă să fie evaluat Nerecomandat pe baza lipsei sistemelor de evitare a accidentelor. Conform planurilor Euro NCAP, până în 2026 se va aștepta ca camionetele să aibă aceleași cerințe ADAS ca și automobilele de pasageri, iar ratingul acestora va lua în considerare doar echiparea standard pe toate piețele europene. Euro NCAP va avansa în curând soluții de siguranță pe piața de flote prin introducerea unei scheme de evaluare pentru vehiculele grele de marfă (HGV).
Rezultatele evaluărilor pentru utilitarele comerciale anunțate la începutul lunii martie sunt: Ford Transit, care, la fel ca și Fiat Ducato, a obținut calificativul Aur. Mercedes-Benz Vito scade de la categoria Aur la Argint, unde se alătură Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar și Volkswagen Crafter. Autoutilitarele care au obținut calificativul Bronz au fost Citroën Jumpy (cunoscut sub numele de Dispatch în Marea Britanie), Citroën Jumper (Releu), Iveco Daily, Opel/Vauxhall Vivaro, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master, Toyota PROACE.
Vehiculele comerciale nu au o rată de accidentare mai mare decât alte tipuri de vehicule, dar accidentele care implică furgonete tind să fie mai grave pentru celelalte autovehicule. Euro NCAP a constatat că tehnologia ADAS poate ajuta la prevenirea sau atenuarea eficientă a consecințelor acestor accidente. Cu toate acestea, furgonetele comerciale nu sunt adesea echipate adecvat cu tehnologie de ultimă oră. Noile criterii ale Euro NCAP pentru Evaluările Vehiculelor Comerciale duc la un nivel mai înalt, punând un accent mai mare pe utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pe siguranța pietonilor, cu accent pe condusul pe timp de noapte și pe bicicliști, precum și pe introducerea unui nou scenariu de accident de furgoneta la alt automobil.
Tehnologiile de siguranță și soluțiile inovatoare se dezvoltă într-un ritm rapid. Euro NCAP trebuie să-și dezvolte criteriile pentru a se asigura că producătorii își mențin impulsul de a inova și de a pune la dispoziție cele mai noi tehnologii de siguranță în toate vehiculele de pe drumurile europene. Doar pentru că furgonetele sunt folosite în scopuri comerciale, nu înseamnă că ar trebui să fie mai puțin sigure decât automobilele de pasageri. Conform planurilor Euro NCAP, până în 2026, se așteaptă ca autoutilitarele să îndeplinească aceleași cerințe ADAS ca și autoturismele. — Michiel van Ratingen, secretar general Euro NCAP
Transportul de mărfuri este esențial în lumea modernă și cea mai mare parte a mărfurilor este încă transportată rutier. Creșterea populației și creșterea nivelului de trai nu fac decât să sporească cererea. Odată cu această creștere vine și efectul negativ asupra siguranței rutiere și a mediului. Euro NCAP crede cu tărie că trebuie să-și extindă testele de siguranță la camioane mai mari și mai grele (HGV-uri). Mai târziu, în 2023, Euro NCAP va lansa o nouă schemă de rating care va menține șoferii în siguranță și va crea o piață pentru tehnologie sigură și curată, care va permite producătorilor să inoveze și să-și avanseze oferta de siguranță bazată ferm pe principiile Euro NCAP.