Automobil Clubul Român aduce în atenția opiniei publice recentele accidente petrecute în cadrul unor competiții automobilistice din România, care s-au desfășurat în baza avizelor date de către Federația Română de Automobilism Sportiv – FRAS (care nu are nici dreptul să emită avize, conform Legii sportului) și care s-au soldat cu urmări grave, respectiv accidentul în care s-a rănit grav un participant străin și, ulterior, accidentul recent care a dus la regretabilul deces al unui pilot.
Măsurile de siguranță, care sunt emise de Federația Internațională a Automobilului (FIA), pe care FRAS le menționează pe site-ul propriu, precizând ca le respectă în toate competițiile, sunt obligatorii pentru orice entitate sportivă. Entitatea care a emis permisul de organizare și care a încasat contravaloarea acestuia (FRAS) trebuie să răspundă pentru neregulile și neconformitățile care apar. Este absolut anormal și iresponsabil să declari faptul că piloții și-au dat acordul scris să continue o competiție în ciuda avertismentelor emise de Departamentul pentru Situații de Urgență.
Indiferent de opiniile sportivilor în organizarea curselor automobilistice, ultimul cuvânt aparține oficialilor (arbitrilor) curselor, care sunt obligați să ia toate măsurile pentru ca securitatea sportivilor, spectatorilor, chiar și a oficialilor, să fie asigurată!
S-a constatat că la competițiile organizate de FRAS nu se efectuează evaluări de risc conform recomandărilor FIA, deși această obligație intră în sarcina sa, conform art. 37, alin.1 lit. b) din Legea 69/2000. Nefiind realizate evaluările de risc, nu sunt elaborate și implementate nici planuri și măsuri de reducere sau eliminare a acestora.
Recentul accident mortal de la Etapa a II-a din Campionatul Național de Off Road – 2021, pe proba din zona Slănic Moldova, a arătat iresponsabilitatea arbitrilor și oficialilor FRAS de a continua cursa în momentul în care erau în posesia informării meteorologice privind Codul Portocaliu de „Vreme Severă” prin care se anunța producerea unor viituri, datorate ciclonului care a lovit România.
Faptul că în regulamentele acestei discipline (Off Road din România) nu există proceduri, deloc clare, privind implementarea unor măsuri de siguranță a traseului, arată neprofesionalismul, superficialitatea, iresponsabilitatea și indiferența celor de la FRAS față de regulamentele privind siguranța competițiilor.
La accidentul soldat cu fracturarea ambelor picioare ale unui sportiv din Bulgaria, petrecut la Raliul Brașovului din martie 2021 a fost prezentă chiar și conducerea MTS! Si acest accident putea fi evitat dacă ar fi existat un plan privind implementarea unor măsuri de siguranță.
ACR, în calitate de Autoritate Sportivă Națională, a desfășurat numeroase instruiri legate de domeniul siguranței sportivilor, spectatorilor și oficialilor, la care au participat instructori delegați de FIA. Cu toate că la aceste training-uri au fost invitați și oficiali ai FRAS, invitațiile au fost refuzate fără nici o explicație.
Anormal este și faptul că Ministerul Tineretului și Sportului nu a emis nici un comunicat oficial cu privire la accidentul mortal de la Slănic Moldova, și nu a sancționat o federație în subordinea și finanțarea sa, demonstrând că actuala conducere a MTS (părtașă la dublarea alocației bugetare pentru FRAS în anul 2021) tolerează astfel de activități neprofesionale, care, în nici un caz, nu conduc la dezvoltarea automobilismului, ci doar la obținerea de foloase materiale de către persoane din FRAS.
Facem precizarea că în nici o țară a Uniunii Europene guvernele nu oferă fonduri de la buget pentru susținerea unei federații de automobilism, iar în România, din sumele alocate FRAS de către MTS se pare ca sportivii nu primesc nimic.
Este tragic faptul că, în contextul în care România deține un record negativ din punctul de vedere al accidentelor rutiere, iată că, în loc ca aceste competiții automobilistice să contribuie la creșterea siguranței rutiere, și să servească drept exemple în automobilism, datorită abuzurilor și incompetenței organizatorilor, acestea au devenit producătoare de accidente!
Cursele automobilistice se desfasoară cu respectarea tuturor regulilor de securitate și cu finanțare completă din partea sponsorilor!
Biroul de Presă
Automobil Clubul Român