Recent, specialisti ai EuroRAP au efectuat un studiu care a pus in evidenta faptul ca Infrastructura rutiera a unei tari nu constituie doar un mijloc pentru asigurarea unui transport in condtiii de siguranta, ci este considerata a fi esentiala in vederea cresterii si dezvoltarii acesteia. De asemenea, s-a pus in evidenta faptul ca deciziile referitoare la investitiile publice si private cu privire la aceste infrastructuri trebuie sa tina cont de masurarea nivelului global al capacitatii de siguranta oferita. Astfel de studii au fost effectuate, de catre EuroRAP si in alte multe tari din Europa.
Recent, Automobil Clubul Roman, ca una dintre cele mai representative organizatii ale societatii civile, a primit rezultatele studiului efectuat de catre EuroRAP, pe cateva dintre drumurile din tara noastra. Inca din faza preliminara efectuarii studiului, ACR a fost consultat de catre EuroRAP cu privire la obiectivele acestuia si la efectul consecintelor privitoare la cresterea gradului de siguranta rutiera si implicit, in planul reducerii numarului de accidente rutiere, a victimelor si a costurilor cu impact asupra bugetului statului.
Studiul a fost efectuat pe 746 km de austostrada si drumuri nationale.
Asa cum se poate constata din studiu ,nici unei retele rutiere investigate in Romania nu i-au fost acordate 5 stele si doar unui procent de 3% i-au fost acordate 4 stele, in ceea ce priveste siguranta persoanelor din autoturism. Aproximativ o treime (30%) din reteua rutiera investigata a obtinut o singura stea. Ratingul obtinut de catre siguranta acordata motociclistilor este si mai slab, din moment ce majoritatea retelei rutiere (in procent de 85%) este clasificata ca primind o singura stea ca urmare a categoriei de mare risc.
Rezultatele obtinute din perspectiva pietonilor si biciclistilor nu sunt foarte relevante din moment ce aproximativ unui procent de 50% din reteaua rutiera investigata nu i s-au acordat stele pentru cele 2 categorii de mai sus, acest lucru datorandu-se inexistentei fluxului de pietoni si motociclisti pe acele portiuni.
Drumurile cercetate au sensuri duble sau sunt autostrazi din zona rurala.Cu toate acestea, este evident ca segmentele de cai rutiere evaluate pentru categorii vulnerabile de utilizatori au primit un rating slab, data fiind siguranta foarte scazuta pe care acestea o au pentru pietoni.
In curand, Automobil Clubul Roman va pune la dispozitia membrilor ACR si a celorlalti automobilisti, rezultatele complete ale acestui studiu. ACR isi propune sa monitorizeze modul in care rezultatele acestui studiu se vor regasi in strategiile si optiunile Guvernului Romaniei in ceea ce priveste modernizarea infrastructurii rutiere.