02 septembrie 2009 – Pentru majoritatea soferilor, utilizarea centurii de siguranta face parte din ritualul de incepere a unei calatorii. Asta ne face sa uitam potentialul ei salvator, despre care cluburile auto nationale afiliate la FIA, inclusiv ACR, au desfasurat, in urma cu trei ani, o sustinuta Campanie Mondiala dedicata intaririi securitatii rutiere!
S-au implinit, in aceasta vara, 60 de ani de la implementarea Centurii de siguranta in doua puncte si 50 de ani de la introducerea in dotarea de serie a revolutionarei Centuri de siguranta in 3 puncte! Peste un milion de oameni supravietuiesc in prezent datorita faptului ca viata le-a fost salvata, in ultimii 50 de ani, de o inventie a suedezului Nils Bohlin si a firmei Volvo, inventatorii centurii de siguranta in trei puncte.
In 1958 Nils Bohlin a fost adus la Volvo de catre presedintele companiei din acele timpuri, Gunnar Engellau, si l-a numit inginer sef pentru dezvoltarea sigurantei masinilor Volvo. Acesta a inteles ca promovarea securitatii masinilor este un punct forte si a facut intocmai acest lucru, care oricum se plia pe reputatia Volvo de pana atunci. Rezultatele sunt exceptionale si astazi, desi aproape toti producatorii auto ofera masini cu elemente de siguranta suplimentare. In 1958 a fost insa patentata revolutionara centura cu fixare in trei puncte, iar in 1959 Volvo Amazon si Volvo PV 544 au fost primele masini care au fost echipate cu astfel de sisteme de retinere. Masinile erau vandute, la inceput, doar in statele nordice.
Au trecut aproape zece ani pana ce Volvo a convins cumparatorii de masini ca este necesara montarea de centuri de siguranta si pentru locurile din spate, desi constructorul avea resursele tehnice necesare sa le introduca simultan cu cele pentru locurile din fata. Asa se face ca primele masini dotate cu centuri de siguranta si in spate au fost produse incepand cu 1967!
Cronologia unei inventii revolutionare:
1959 Introducerea centurilor in trei puncte, o inventie Volvo
1967 Introducerea centurilor de siguranta pentru locurile din spate in dotarea standard a masinilor
1969 Introducerea centurilor cu rola si bila pentru blocare, pentru locurile din fata
1971 Avertizoare pentru centura de siguranta, pentru locurile din fata
1972 Centuri cu prindere in trei puncte pentru locurile din spate
1986 Centura in trei puncte pentru al cincilea loc din masina, cel de pe mijlocul banchetei din spate
1987 Introducerea pretensionatoarelor mecanice pentru centurile din fata
1991 Reglarea automata a inaltimii centurilor pentru locurile din fata
1992 Introducerea pretensionatoarelor pirotehnice pentru centurile din fata
1993 Introducerea sistemului autoblocant pentru toate centurile din autoturisme
1996 Limitatoare de efort pentru locurile din fata
1999 Introducerea pretensionatoarelor pirotehnice pentru toate centurile din masina
1999 Limitatoare de efort in centurile pentru bazin, pentru locurile din fata
2003 Introducerea avertizoarelor pentru toate centurile din masina
2003 Pretensionatoare pirotehnice pentru centura de bazin, pentru locurile din fata
2003 Limitatoare de efort adaptive pentru locurile din fata
2006 Campania Mondiala FIA Ganditi inainte de a conduce!”
2007 Limitatoare de efort pe doua nivele”